Voorstellen voor Haven 2040: ambitieus dorps leefklimaat

Havenverbond publiceert conceptversies van Visie 2040 en -Aanpak 2020-2024
Het Havenverbond publiceert vandaag een eerste, voorlopige versie van een Visie 2040 en een Aanpak voor vernieuwing in de eerste vijf jaren, voor de binnenring van Almere Haven. De belangrijkste voorstellen zijn: Singelgracht als een nieuw, dorps leefklimaat, een levendig centrumgebied, ruimte voor verschillende leeftijden om in Haven te wonen, en meer heft in eigen handen van Havenaren. Voor de eerste vijf jaren wordt een Aanpak voorgesteld met ingrijpende nieuwbouw voor de Meergronden, investeringen in een kleiner centrumgebied, en mogelijkheden voor Havenaren om meer maatschappelijke zaken zelf te regelen.

Wethouder Hilde van Garderen, namens de gemeente verantwoordelijk voor de vernieuwing van Haven: “Ik ben blij met deze ambities voor Haven. Het Havenverbond is een waardevolle trekker en ik vond de betrokkenheid van zoveel Havenaren heel belangrijk. Deze samenwerking heeft een mooi compleet en concreet voorstel opgeleverd. Ik ga deze concept-stukken nu bespreken met het college en met de gemeenteraad. Alle leden van het Havenverbond doen dat ook in hun eigen organisatie. In mei maken we de Visie en de Aanpak definitief.”

Singelgracht symbool voor nieuwe fase van Haven
De Singelgracht wordt gezien als hét symbool van deze Visie 2040. De gracht is nu een achteloos aanwezig waterlint dat door alle wijken loopt. Het wordt in de Visie getransformeerd tot een ‘rondje Haven’ door te investeren in ecologie, wonen-aan-het-water, beweging en sociale ontmoeting.
Naast de Visie die de komende decennia uitgewerkt gaat worden, staan meer concrete opgaven voor de eerste vijf jaren in een Aanpak. Deze Aanpak stelt onder meer voor om: aan Havenaren een Wijkfonds beschikbaar te stellen en ze zelf te laten bepalen wat belangrijk is in hun leefomgeving, te investeren in Marktstraat-Kruisstraat-Havenkom, 2.500 woningen te bouwen/verbouwen allereerst voor ouderen, jongeren en huishoudens met een middeninkomen, en het Meergrondengebied te ontwikkelen als eerste stap van de Singelgracht.

Inbreng Havenaren en Havenverbond bepalend voor keuzes
In het afgelopen najaar hebben zo’n 300 mensen aan deze Visie en Aanpak aan gewerkt: leden van het Havenverbond, ruim 200 bewoners van Haven, diverse professionals en een specialistenteam. Daarbij zijn veel keuzes gemaakt.
Zo werd mede door Havenaren duidelijk dat de huidige woningen onvoldoende ruimte bieden aan jongeren en aan wonen als er zorg nodig is (belangrijk voor ouderen). De specialisten zagen dat Haven te weinig inwoners heeft om het centrum levendig te houden. Dat centrum bleek belangrijk voor Havenaren. Daarom is het voorstel om te investeren in een kleiner winkelgebied. Dit gecombineerd met een concentratie van stadsdeelvoorzieningen in het centrum en een vernieuwde Havenkom, en een bevolkingsgroei van ongeveer 5.000 mensen dicht bij en in het centrumgebied.
De huidige waarden van Haven wil iedereen behouden: het dorpse karakter en het groen en water. Daarom is gekozen voor een beperkte bevolkingsgroei en voor een leef- en woonklimaat dat recht blijft doen aan dit karakter.
Daarnaast staat de leefbaarheid in Haven onder druk en wordt die niet vanzelf beter met maatschappelijke ontwikkelingen zoals individualisering en polarisatie. Tegelijk hebben Havenaren eigen-initiatief in hun DNA. De Visie en de Aanpak stellen voor dat de formele organisaties, naast hun eigen inzet, dit eigen-initiatief actief ondersteunen.

Havenverbond zet zich gezamenlijk in voor Aanpak van vernieuwing
De belangrijkste officiële organisaties die nu in Haven werken en dat voorlopig blijven doen hebben in 2019 de handen inéén geslagen: Zorggroep Almere, De Schoor, gemeente Almere, VMCA, Leger des Heils, De Alliantie, Almeerse Scholen Groep, Goedestede, GGD Flevoland, Ymere, Kwintes en de ondernemersorganisatie (BIZ). Zij zagen dat de vernieuwingsactiviteiten in Haven tot nu toe onvoldoende impact hadden. Zij wilden graag een duidelijke stip op de horizon om op de lange termijn naar toe te werken en ze wilden meer daadkracht in de uitvoering. Daarom hebben ze opdracht gegeven voor het maken van deze Visie en Aanpak. Zij zetten zich, ieder met eigen mogelijkheden, de komende jaren in voor de uitvoering. Ondertussen wordt hard doorgewerkt aan lopende vernieuwingsprojecten zoals het Kustzone-project, de verbouwing van De Overloop en de nieuwe samenwerking tussen alle centrumondernemers (BIZ). De leden verzamelen hun feedback de komende maanden en het specialistenteam werkt dan een definitieve Visie en Aanpak uit.

Almere City Marketing logo

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws door je in te schrijven voor de nieuwsbrief over evenementen of algemeen nieuws.

Stuur een bericht


© 2017, Almere City Marketing. Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring