Om de ondernemers in Almere Centrum te helpen, start vanaf maandag 20 april een pilot met de Flexyapp. Hiermee kunnen inwoners van Almere zeven dagen per week online producten bestellen bij verschillende winkels in Almere Centrum. Deze bestellingen worden vervolgens dezelfde dag (behalve zondag) nog tegelijkertijd thuisbezorgd. Ali B is een van de partners van Fast App B.V., het Almeerse bedrijf achter de app. Hij nam het initiatief om de verschillende partijen bij elkaar te brengen om ondernemers te helpen tijdens de Coronacrisis. Waar grotere zaken en ketens vaak goed uitgeruste online webwinkels of online bestelmogelijkheden hebben, zijn kleine ondernemers echt afhankelijk van hun lokale klanten.
Hoe werkt het?
Uniek aan de app is dat klanten bij verschillende winkels kunnen bestellen, maar dat alles tegelijkertijd wordt geleverd. Al ruim 20 ondernemers hebben zich aangesloten en dit aantal groeit elke dag. Klanten kunnen via de app producten uit het assortiment van hun favoriete winkels bestellen. De winkeliers krijgen de bestelling binnen en checken of de producten op voorraad zijn. Er wordt afgerekend via iDEAL. De producten worden vervolgens verzameld op een centrale locatie en vanaf daar tussen 17.30 en 21.30 in één keer bezorgd bij de klant. Van moment van bestelling tot bezorging kan de status van de bestelling in de app worden gevolgd door zowel de klant, de ondernemers als de bezorger.
Lokale steun
Tijdens deze crisis zijn het vooral lokale ondernemers die het zwaar te verduren hebben. De app komt hen tegemoet. Martin Ort, directeur van de OVSA (Ondernemersvereniging Stadscentrum Almere): “De app is juist nu nodig om deze ondernemers een hart onder de riem te steken. Franchisers kunnen ook meedoen. De omzet gaat dan niet naar de webwinkel van het hoofdkantoor, maar naar de lokale franchisenemer zelf. De ontwikkelaars wilden sowieso in 2020 in Nederland lanceren, maar hebben vanwege de Coronacrisis in samenwerking met ons en de gemeente besloten versneld te starten met deze pilot. Ondernemers kunnen tijdens deze moeilijke tijd hun omzet verhogen en klanten kunnen makkelijker terecht bij hun favoriete winkels. Een win-win voor iedereen”.
Zolang de maatregelen omtrent het virus van kracht zijn, is gebruik van de app vrijblijvend voor ondernemers die zich aansluiten en klanten hoeven geen bezorgkosten te betalen. Ondernemers die geïnteresseerd zijn kunnen zich melden bij loes@almerecentrum.nl.
Het is de bedoeling dat de app ook na de crisis blijft bestaan. Maaike Veeningen, wethouder Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling: “Wij zijn blij met dit initiatief en steunen het graag. Juist nu in deze crises en zeker ook bij het herstel en de periode daarna kan dit echt een aanwinst voor onze stad zijn.” Er zal dan ook verder worden gewerkt aan de doorontwikkeling en worden gekeken of andere winkelcentra in Almere kunnen worden toegevoegd. De ontwikkelaars, OVSA en de gemeente hopen bovendien dat de bestellingen uiteindelijk binnen een uur kunnen worden thuisbezorgd. Op die manier ervaren klanten het gemak van online bestellen maar hebben ze hun producten net als bij fysiek winkelen dezelfde dag nog in huis.
De app is vanaf 20 april te gebruiken door inwoners van Almere en te downloaden op get.flexyapp.com . Omdat de pilot vanwege de Coronacrisis versneld is opgezet, kan het zijn dat er in het begin nog wat kleine problemen zullen optreden. Gebruikers wordt gevraagd hier wat meer begrip voor te hebben en vooral hun ervaringen te delen en op die manier bij te dragen aan het succes.