Onlangs werd, net als in zoveel plaatsen in Nederland, ook in Almere het nieuwe coalitieakkoord voor de periode 2019-2022 gepresenteerd en de nieuwe wethouders aan de stad bekendgemaakt.
Altijd weer een spannend moment, maar na het doorlezen van het coalitieakkoord ben ik positief gestemd. Er zijn veel haakjes gemaakt met de marketing van Almere en het sluit goed aan op de thema´s waar wij nu al mee bezig zijn. De kernbegrippen in het akkoord zijn: liefde voor de stad en samenwerken. En er is één gemeenschappelijk doel, namelijk Almere sterker en beter maken.
Zo wordt de Floriade gezien als een grote opgave, omdat het zowel over het organiseren van een groot evenement en de gebiedsontwikkeling aan het Weerwater gaat. Daarnaast benadrukken de nieuwe wethouders dat Almere dé bouwstad van Nederland is en moet blijven voor particulieren, corporaties en andere initiatiefnemers die de ruimte willen hebben om te bouwen op iedere schaal, voor iedere doelgroep en in iedere kwaliteits- en prijsklasse. Het nieuwe college wil bovendien meer inzetten op het naar Almere halen van evenementen met een landelijke uitstraling om de bekendheid met Almere te vergroten.
Ook wordt de promotie van Almere van groot belang geacht. Nu Almere steeds bekender wordt als woonstad en natuurlijk het predicaat ‘beste binnenstad’ heeft gekregen, vindt de nieuwe coalitie het belangrijk om te blijven investeren in de zichtbaarheid van de stad. Daarom krijgen wij als Almere City Marketing een structurele impuls voor de promotie van de stad, gericht op wonen en bedrijvigheid, om een impuls te geven aan de gewenste economische groei. Ook recreatie en toerisme worden benoemd als kansen voor Almere, met name voor de werkgelegenheid. Daarnaast wordt cultuur belangrijk gevonden en ook daar liggen kansen om verder te groeien naar een nog aantrekkelijkere stad.
Ik ben blij dat Almere City Marketing het vertrouwen van het nieuwe college heeft gekregen om verder te gaan met de citymarketing van Almere. We beseffen ook, dat we de resultaten van de afgelopen jaren alleen hebben kunnen bereiken door de fantastische samenwerking met Almeerse bedrijven, onze partners, en ook de marketingcollega’s bij de gemeente. We kijken er naar uit om de komende jaren samen Almere nog gewilder en geweldiger te maken. Wij houden van Almere!
Nik Smit
Directeur Almere City Marketing