Onlangs was ik met de landelijke vereniging van citymarketeers op bezoek in Leeuwarden, dit jaar met Friesland de Culturele Hoofdstad van Europa. Wij waren daar om te luisteren naar hun tips en tops en de lessons learned.
Het feit dat Leeuwarden Culturele Hoofdstad zou worden was voor de Britse krant The Guardian aanleiding om eens te kijken in de Friese hoofdstad. Het artikel zorgde ervoor dat de interesse van de Lonely Planet werd gewekt. Zo belandde Friesland dit jaar in de top 10 van beste Europese bestemmingen op plaats 3 in deze reisgids. De hoogste plek ooit voor een Nederlandse bestemming in deze gids. Het betekende wereldwijde aandacht voor Friesland.
Dat gun ik Almere ook. Almere is een uniek stukje Nederland. Nog geen veertig jaar geleden gebouwd op de bodem van de voormalige Zuiderzee en nu al uitgegroeid tot een moderne stad met mooie bossen, meren, stranden, quality of life en veel aandacht voor duurzaam en groen bouwen.
De Floriade was voor Daan Roosegaarde aanleiding om de wereldpremière van zijn Space Waste Lab in Almere te laten plaatsvinden. Deze Nederlandse kunstenaar en innovator, bekend van projecten als ‘Waterlicht’, ‘Smog Free Project’ en ‘Icoon Afsluitdijk’, startte zijn nieuwe grootschalige project ‘Space Waste Lab’ bij Kunstlinie Almere Flevoland (KAF). Een bijzonder evenement dat al grote belangstelling heeft gewekt van internationale media als Dezeen, Wallpaper, New Atlas, El Pais, Fastcompany, Inhabitat en WIRED. Space Waste Lab is een lange termijn programma om een nieuw perspectief op ruimteafval te creëren. Voorafgaand aan de première op de Esplanade liet Roosegaarde zich in de grote zaal van KAF ontvallen dat hij dit project graag in 2022 weer in Almere wil afsluiten. Een belofte waar ik hem met plezier aan wil houden!
Ik ben ervan overtuigd dat grote evenementen zoals bijvoorbeeld Space Waste Lab en de Floriade als vliegwiel kunnen dienen waarmee we Almere zowel landelijk als internationaal op de kaart kunnen zetten. Net zoals de Culturele Hoofdstad dat voor Leeuwarden is geweest. Wij maken ons ondertussen klaar voor internationale belangstelling met meer Engelstalig promotiemateriaal. Op naar die Lonely Planet vermelding…