In het kader van de Dag van de Duurzaamheid hebben eerder vandaag leerlingen van het Helen Parkhurst Technasium samen met duurzaamheidsexperts van Rijkswaterstaat, Parkway6 en Almere met elkaar gebrainstormd over ideeën om (snel)wegen in de toekomst duurzamer te maken. De uitkomsten worden in een later stadium getoetst op haalbaarheid en praktische toepassing.
ECO-zand
De A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost wordt in de periode tot 2022 verbreed naar vier keer twee rijbanen. Het ECO-zand is nodig omdat de A6 ter hoogte van het Weerwater wordt verlaagd naar maaiveld-niveau, waardoor er diverse nieuwe, lokale wegen moeten worden aangelegd die aansluiten op de verbrede A6. Daar is veel zand voor nodig. Om de hoeveelheid nieuw zand te beperken, hebben Almere en Parkway6 er voor gekozen om dit grotendeels met duurzaam ECO-zand te doen. In totaal zal zo’n 150.000 à 200.000 m3 ECO-zand gebruikt worden; dit staat gelijk aan ongeveer 7.000 tot 10.000 volle vrachtwagens.
ECO-zand komt voort uit het reinigingsproces van oud asfalt. Het is een duurzaam kwaliteitsproduct dat nu in Almere gebruikt gaat worden als ondergrondmateriaal bij de reconstructie en het vernieuwen van de diverse lokale wegen. Door de inzet van ECO-zand voorkomen we dat er extra zand uit het IJsselmeer gewonnen moet worden, dat vaak ingrijpende gevolgen heeft voor de natuur. Het gebruik van ECO-zand past binnen de duurzaamheidsdoelstelling van de gemeente Almere. Het gaat om restmateriaal dat zich aan het einde van zijn levenscyclus bevindt en nu via hergebruik weer een relevante nieuwe bestemming krijgt als bouwstof voor de wegenbouw.
Duurzame maatregelen
Zowel de verbrede A6 als de lokale en provinciale wegen krijgen ledverlichting. Het transport over de weg wordt bij het verbreden van de A6 beperkt door zoveel mogelijk bouwmaterialen per schip aan te voeren. Via de zandtransportlocaties bij de Hoge Vaart, de Hollandse Brug en de Lage Vaart wordt het materiaal overgeladen in vrachtwagens en daarna naar de bestemming gebracht. Daarnaast worden binnen het project alle vrijkomende materialen zoveel mogelijk hergebruikt. Het asfalt gaat terug naar de asfaltfabriek en het vrijkomende beton wordt gebruikt als fundering voor nieuwe wegen of als grondstof voor nieuw beton.
Energie-neutrale weg
Na oplevering is dit deel van de A6 de eerste energie-neutrale weg van Nederland. Samen met de gemeente Almere en Parkway6 gaat Rijkswaterstaat de A6 energieneutraal maken. Door de aanleg van een zonnepanelenveld bij knooppunt Almere kan de A6 Almere straks in zijn eigen energiebehoefte voorzien.